Pronacja, supinacja – co to jest?

0

Pronacja i supinacja to terminy znane głównie zaawansowanym biegaczom. Supinacja oznacza skierowanie kończyny do zewnątrz, natomiast pronacja stanowi jej odwrotność. W zależności od tego, jak układają się Twoje stopy w trakcie biegu, musisz dobrać buty z odpowiednią amortyzacją. 

Pronacja — co to jest?

Pronacja jest niezbędna do tego, by wstrząsy wynikające z uderzania stóp o podłoże były odpowiednio amortyzowane. W samej pronacji nie ma nic złego — kłopot pojawia się dopiero wtedy, gdy skierowanie stopy do środka jest zbyt duże. Taki ruch jest niezwykle kontuzjogenny i trzeba mu stosownie zaradzić.

Wkładka pronująca to rozwiązanie, które w tym przypadku nie sprawdzi się. Osoby zmagające się z nadmierną pronacją powinny zdecydować się na zakup butów dla pronatorów, które są wyposażone w odpowiednie systemy amortyzacji. Wydatek ten, choć nieco większy niż w przypadku zwykłych butów, bez wątpienia zwróci się.

Osoby, które zmagają się z nadmierną pronacją (nadpronatorzy) mogą zmagać się z zapaleniem rozcięgna podeszwowego, zapaleniem powięzi podeszwy, obrzękiem piszczeli i nie tylko. Te objawy mogą skutecznie przeszkodzić w realizowaniu niezwykłej pasji, jaką jest bieganie. Z tego powodu warto ich unikać i wyposażyć się w buty dla pronatorów.

Supinacja — czym jest?

Supinacja, tak jak wspomnieliśmy wcześniej, polega na kierowaniu stopy w stronę zewnętrzną. Oznacza to, że zewnętrzna strona pięty ma zwiększony kąt podczas stykania się z podłożem, przez co wstrząs jest przenoszony głównie na dolną część nogi.

Bycie supinatorem również może okazać się problematyczne. Osoby stawiające stopy w ten sposób mogą zmagać się z obrzękiem piszczeli lub zapaleniem powięzi podeszwy. W konsekwencji nieprawidłowy ruch może skończyć się nawet skręceniem kostki.

Czy pronacja i supinacja wymaga korekty?

Przed kupnem butów warto wykonać próbny bieg na bieżni w celu określenia, jakim rodzajem biegacza jesteś. Buty do biegania powinny być odpowiednio dopasowane do tego, jak stawiasz stopę. 

Nie w każdym przypadku konieczna jest walka o to, by zmienić sposób układania stopy w trakcie biegu. W sytuacji, gdy twój styl biegania nie powoduje kontuzji, możesz podejść do tego tematu z dystansem. Wystarczy, że zadbasz o zakup odpowiednich butów ze stosownym systemem amortyzacyjnym.

Jeśli zdecydujesz się na korekcję supinacji lub pronacji, możesz rozważyć stosowanie odpowiednich wkładek. Nie jest to jednak zalecane, gdy twój bieg nie sprawia kłopotu w postaci kontuzji. W razie konieczności należy skontaktować się ze specjalistą, który zapozna się z twoim stylem biegania i udzieli ci spersonalizowanej porady.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *